Pages

Monday 2 September 2013

TEKANAN DARAH TINGGI


TEKANAN DARAH TINGGI

SUPPLEMENT YANG DISARANKAN

OMEGA (melancarkan darah & menghalang pembekuan)
GARLIC (menurunkan tekanan darah)

RISIKO

serangan jantung
strok
penyakit buah pinggang
demensia (otak)

tekanan darah tinggi dikenali sebagai "pembunuh senyap" kerana ia tidak menunjukkan sebarang gejala.  Ia boleh membawa kepada masalah yang lebih serius dan kadang kala boleh mengancam nyawa seseorang  itu jika tidak dirawat. bagaimanapun is sebenarnya boleh dikawal dan diuruskan dengan baik.

Setiap orang mempunyai tekanan darah.  Apabila darah dipamkan melalui arteri, daya tenaga akan terhasil pada dinding dalam saluran darah.  Jumlah darah yang di pam oleh jantung dan daya tahan yang diberikan oleh arteri akan menentukan tekanan darah kita.

Tekanan darah di catatkan dalam 2 angka.  Angka di atas (tekanan darah sistolik) mengukur tekanan apabila jantung mengepam darah keluar.  Angka yang di bawah pula (tekanan darah diastolik) mengukur tekanan apabila jantung berehat.

Tekanan darah berbeza- beza mengikut masa tertentu dalam sehari dan aktiviti yang kita lakukan.  Ia perlu diperiksa beberapa kali untuk menentukan purata tekanan darah tinggi yang tepat.

Apakah itu tekanan darah tinggi

Apabila anda dikatakan mendapat darah tinggi atau hipertensi. ia bermakna saluran darah anda menjadi sempit dan sesak menyebabkan jantung terpaksa mengepam lebih kuat untuk mengatasi kesempitan itu.  Bila ini terjadi darah akan menekan lebih kuat ke dinding saluran darah untuk laluanya ke tisu badan.  Lama-kelamaan, mendapan lemak akan tersangkut dan terkumpul pada dinding menyebabkan arteri menjadi keras.  Proses ini dikenali sebagai aterosklerosis.  Jantung sekarang terpaksa bekerja lebih kuat untuk menolak darah melalui arteri-arteri yang sempit dan keras ini.

Oleh yang demikian, tekanan darah akan tercatat lebih tinggi atau bersamaan 140mm hg untuk tekanan sistolik dan lebih tinggi atau bersamaan 90mm Hg untuk tekanan diastolik, walaupun dalam masa rehat. Kadang kala darah beku terjadi di celah-celah saluran arteri yang sempit ini menyebabkan berlakunya serangan jantung atau strok (angin ahmar)

Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah.


CARA KAWAL TEKANAN DARAH RENDAH

kurangkan berat badan
bersenanlah dengan kerap
kurangkan pengambilan garam
jangan merokok
kurangkan stress
amalkan diet yang lebih baik
kawal kolesterol
kurangkan pengambilan alkohol dan kafein

salam sayang,

saranghae beauty77
ID :917463

hubungi saya FOR BEST PRICE & FREE CONSULTATION
aidajr77@gmail.com
pages : saranghae beauty77>>>> http://www.facebook.com/saranghaebeauty77
SMS/Whatsapp : 012-3200676 @aida

No comments: